Μαριάννα Βλάχου
A
A
A
 
 
 

Δεν τρώω και παχαίνω
Κατηγορία: Συμβουλές/Ερωτήσεις

Παχαίνω χωρίς να τρώω

Είναι πιθανό κάποιοι άνθρωποι να έχουν παραπανίσια κιλά ακόμα κι αν προσέχουν τι και πόσο τρώνε. Αυτό οφείλεται σε μη διατροφικούς παράγοντες, μερικοί από τους οποίους είναι ελέγξιμοι.

1) Αυξημένο άγχος και στρες

Όταν είμαστε στρεσσαρισμένοι και πιεσμένοι, το σώμα μας πλημμυρίζει ορμόνες (κυρίως κορτιζόλη), οι οποίες μειώνουν τον μεταβολισμό. Αυτό σημαίνει ότι σταδιακά λίπος αποθηκεύεται στο σώμα μας και ειδικά στην περιοχή της κοιλιάς. Εκτός από το ρόλο των ορμονών, το φαγητό προσφέροντας ικανοποίηση, λειτουργεί αγχολυτικά, οπότε όταν είμαστε αγχωμένοι, γενικά τρώμε περισσότερο και κατά βάση άτακτα κι ανθυγιεινά.

2) Ινσουλινοαντίσταση

Αρκετοί άνθρωποι εμφανίζουν ινσουλινοαντίσταση χωρίς να το γνωρίζουν. Αυτό συμβαίνει όταν τα κύτταρά μας δεν αξιοποιούν σωστά την ινσουλίνη που κανονικά παράγεται, αναγκάζοντας το πάγκρεας σε αυξημένη παραγωγή. Η επιπλέον ινσουλίνη οδηγεί αργά σε παχυσαρκία

3) Υποθυρεοειδισμός

Ο υποθυρεοειδισμός προκαλεί μείωση του μεταβολικού ρυθμου. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να τρώτε το ίδιο και να αυξάνεται το βάρος σας.

4) Χρόνια δυσκοιλιότητα

Η χρόνια δυσκοιλιότητα αποτελεί παράγοντα που συμβάλλει στην παχυσαρκία. Παράλληλα, αυξάνει τις τοξίνες που παραμένουν στο σώμα μας. Η κατάλληλη διατροφή μπορεί να σας βοηθήσει, όπως και κάποια βότανα.

5) Χρόνια αφυδάτωση

Η χρόνια αφυδάτωση προκαλεί κατακράτηση υγρών και τοξίνων αλλά και επιβράδυνση του μεταβολισμού.

6) Λήψη φαρμάκων

Η μακροχρόνια λήψη κάποιων φαρμάκων μπορεί να είναι αιτία παχυσαρκίας. Φάρμακα με ορεξιογόνο δράση είναι τα :

  • Αντικαταθλιπτικά (αμιτριπτυλίνη)
  • Αντισταμινικά (αστεμιζόλη, σιπροεπταδίνη)
  • Ηρεμιστικά (ανθρακικό λίθιο, βενζοδιαζεπίνες, φαινοθιαζίνες)
  • Στεροειδή
  • Μαριχουάνα (ως φαρμακευτικό σκεύασμα)

7) Έλλειψη ύπνου

Πολλές έρευνες και μια πιο πρόσφατη καταδεικνύουν τη σύνδεση που υπάρχει μεταξύ των λίγων ωρών ύπνου και της παχυσαρκίας. Οι κύριοι λόγοι είναι η μείωση της ενεργητικότητας που προκαλεί πτώση του μεταβολικού ρυθμού και το μόνιμο στρες του οργανισμού, το οποίο αντιδρά αποθηκεύοντας λίπος αλλά κι εκκρίνοντας κορτιζόλη (βλέπε παραπάνω)

8) Μειωμένη σωματική δρατηριότητα

Η πολύ καθιστική ζωή είναι ένας παράγοντας παχυσαρκίας. Όταν υπολογίζουμε τις ημερήσιες θερμίδες βάσει εξισώσεων ή με μετρητή βασικού μεταβολικού ρυθμού (BMR) υπολογίζουμε τις θερμίδες που καίει το σώμα μας σε απόλυτη ηρεμία κι ακινησία. Το αποτέλεσμα αυτό πολλαπλασιάζεται με ένα συντελεστή που κυμαίνεται από 1.2 για τους «τεμπέληδες» έως 2.0 για τους υπερδραστήριους. Αυτό σημαίνει ότι ένα άτομο με BMR 1400 θερμίδες και πολύ καθιστική ζωή πρέπει να προσλαμβάνει 1680 θερμίδες ενώ το ίδιο άτομο σωματαμετρικά με πολύ έντονη δραστηριότητα μπορεί να φτάνει τις 2800 χωρίς να παχαίνει.

9) Διακοπή καπνίσματος

Το κάπνισμα είναι θερμογόνο. Αυτό σημαίνει ότι η διακοπή του καπνίσματος που δε συνοδεύεται από μια μικρή μείωση των προσλαμβανόμενων θερμίδων προκαλεί μικρή αύξηση του σωματικού βάρους. Επίσης, η νευρικότητα των καπνιστών που κόβουν το τσιγάρο μπορεί να οδηγήσει σε πολυφαγία και λαιμαργία.

10) Υπερβολικά ζεστό περιβάλλον

Η υπερβολικά υψηλή θερμοκρασία στους χώρους που ζούμε κι εργαζόμαστε συνεπάγεται ότι καταναλώνουμε λιγότερη ενέργεια για να διατηρούμε τη θερμοκρασία μας σταθερή. Και βέβαια σπαταλάμε ενέργεια βλάπτοντας το περιβάλλον

11) Ηλικία

Η αύξηση της ηλικίας, εκτός από γενικά μειωμένη δραστηριότητα, συνεπάγεται και ανάλογη μείωση του μεταβολικού ρυθμού.