Μαριάννα Βλάχου
A
A
A
 
 
 

Παχυσαρκία
Κατηγορία: Ειδικά θέματα διατροφής

Μια σύγχρονη επιδημία

Η παχυσαρκία σήμερα αντιμετωπίζεται ως ασθένεια, η οποία έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στις προηγμένες κοινωνίες. Σχετίζεται άμεσα με την εμφάνιση πολλών σοβαρών ασθενειών, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τα προβλήματα του κυκλοφοριακού, τα εγκεφαλικά επεισόδια, ο διαβήτης τύπου ΙΙ, η υπέρταση, κάποιες μορφές καρκίνου αλλά και την γενικότερη επιδείνωση της φυσικής μας κατάστασης, φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού ή αλλοίωσης κοινωνικών συμπεριφορών, ψυχολογικά προβλήματα.

Γιατί αυξάνεται

Η απώλεια της σωστής σχέσης μας με το φαγητό είναι το σημαντικότερο αίτιο. Η διατροφή μας έγινε πια μια υποχρέωση προς διεκπεραίωση, κι όχι ζωή, ενέργεια κι ευτυχία που πραγματικά είναι. Αντίθετα, κάτω από τους πιεστικούς ρυθμούς της καθημερινότητας, δημιουργούμε μια εύκολα ικανοποιήσιμη, τεχνητή και ψεύτικη ανάγκη, την ικανοποιούμε καταναλώνοντας μεγάλες ποσότητες παχυντικών τροφών κι αντλούμε με αυτόν τον τρόπο πρόσκαιρη ικανοποίηση, καλύπτοντας άλλα κενά. Η υπερκατανάλωση τροφής λειτουργεί σχεδόν σαν το κάπνισμα: ο άνθρωπος δεν έχει ανάγκη ούτε να τρώει τεράστιες ποσότητες ούτε να καπνίζει, ωστόσο πείθει, εκπαιδεύει καλύτερα, το μυαλό του να αντλεί ευχαρίστηση από αυτές τις συμπεριφορές. Το φαγητό από ιεροτελεστία κι απόλαυση έγινε fast food και εξάρτηση. Παράλληλα, η βιομηχανοποίηση και το marketing έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην ολοένα και μεγαλύτερη κατανάλωση λιπαρών, παχυντικών και ανθυγιεινών τροφών. Η καθιστική εργασία και η μείωση της κίνησης και φυσικής δραστηριότητας εκτός σπιτιού είναι άλλοι επιβαρυντικοί παράγοντες. Οι γενετικές προδιαθέσεις και οι ασθένειες παίζουν αρκετά λιγότερο σημαντικό ρόλο από ότι συνήθως νομίζουμε.

Η δίαιτα και οι "ειδικοί"

Η δίαιτα ή άλλες μέθοδοι απώλειας βάρους είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος σε ατομικό επίπεδο. Σημαντικότερη όμως είναι η πρόληψη και σε βάθος αντιμετώπιση του προβλήματος. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από την ενημέρωση και την εκπαίδευση του πληθυσμού. Οι γιατροί και οι διαιτολόγοι πρέπει να είναι οι επικεφαλής σε αυτήν την προσπάθεια. Δυστυχώς όμως ο κύκλος εργασιών του χώρου (αδυνάτισμα, διατροφή) σε συνδυασμό με πολλούς μύθους, άγνοια ή ημιμάθεια των ειδικών, αλλά και καιροσκόποι και αεριτζήδες που έχουν βήμα στα μέσα ενημέρωσης έχουν προκαλέσει πολλές στρεβλώσεις στον χώρο.

Πότε τα πράγματα είναι άσχημα

Ένας πολύ απλός και μαζί αρκετά αξιόπιστος δείκτης της νοσηρότητας της παχυσαρκίας είναι ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ ή BMI). Προκύπτει από τη διαίρεση του βάρους προς το τετράγωνο του ύψους σε μέτρα. Διαβάστε εδώ για το ιδανικό βάρος και τη νοσηρότητα της παχυσαρκίας. Ένας άλλος, υποκειμενικός δείκτης είναι το πότε αρέσουμε στον εαυτό μας, που επίσης είναι ένα πολύ σεβαστό και σοβαρό κριτήριο. Προσοχή χρειάζεται στα πρότυπα ομορφιάς της εποχής μας. Πολλοί άνθρωποι, κυρίως νέες γυναίκες, έχουν φτάσει στο άλλο άκρο.

Λίπος

Η παχυσαρκία χαρακτηρίζεται από υπερβολική εναπόθεση λίπους στις λιπαποθήκες του σώματος. Φυσιολογικά το λίπος, στο σύνολό του, αποτελεί το 15-20% του σωματικού βάρους για τον άνδρα και το 20-25% για τη γυναίκα. Δείτε εδώ έναν απλό τρόπο να υπολογίσετε το ποσοστό λίπους στο σώμα σας. Σε περιπτώσεις κακοήθους παχυσαρκίας μπορεί να φτάσει και το 70%. Η κατανομή αυτού του λίπους είναι γενετικά καθορισμένη (δομικό λίπος) και διαφέρει ανάλογα με το φύλο. Διαφοροποιείται κατά τη διάρκεια της ήβης, κατά την εποχή δηλαδή που αναπτύσσονται τα δευτερεύοντα χαρακτηριστικά του φύλου.

Οι Έλληνες είμαστε παχύσαρκοι

Τα ποσοστά παχυσαρκίας στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλά. Λίγο τα μεταπολεμικά κοινωνικά σύνδρομα, λίγο η απότομη αλλαγή του τρόπου ζωής μας, μαζί με την άνοδο του βιοτικού επιπέδου τις τελευταίες δεκαετίες, έχουν αυξήσει το βάρος μας πάνω από τα κανονικά. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της Κρήτης, καθώς μέχρι πριν μερικά χρόνια παρουσίαζε πολύ χαμηλό ποσοστό εμφάνισης καρδιαγγειακών νόσων μαζί με υψηλότατο προσδόκιμο ζωής. Τα τελευταία χρόνια, οι Κρήτες άλλαξαν τις διατροφικές τους συνήθειες και, μαζί, φαίνεται να χάνουν τα παραπάνω προνόμια.

Αντιμετώπιση

Αλλάξτε διατροφικές συνήθειες. Μάθετε για την ισογλυκαιμική διατροφή. Τρώτε :

Μόνο μια φορά τη βδομάδα κόκκινο κρέας

Μια – δύο φορές την εβδομάδα όσπρια

Δύο – τρεις φορές την εβδομάδα ψάρι ή λευκό κρέας (κοτόπουλο – γαλοπούλα). Προτιμήστε ψάρια όπως σολομός, τόνος, σκουμπρί και σαρδέλα που είναι πλούσια σε ω – 3 λιπαρά οξέα, τα οποία μεταξύ άλλων καταπολεμούν και τη χοληστερίνη.

Μια φορά λαδερά

Μια φορά αμυλώδη (ζυμαρικά, παράτες, ρύζι).

Τρώτε με ισορροπία. Πολλά και μικρά γεύματα θα σας κρατήσουν όλη μέρα και θα σας χαρίσουν ευεξία κι ενέργεια. Σε κάθε γεύμα καταναλώστε τρόφιμα από διαφορετικές ομάδες τροφίμων.

Πώς αδυνατίζουμε

Ο μόνος πραγματικός τρόπος για να χάσετε βάρος μέσω της διατροφής είναι η δημιουργία αρνητικού ισοζυγίου ενέργειας, με τη μείωση του ποσού της προσλαμβανομένης τροφής. Μάθετε πόσες θερμίδες πρέπει να καταναλώνετε καθημερινά αλλά και πόσο πρέπει να τις μειώσετε.

Περιορίστε την ημερήσια πρόσληψη χοληστερόλης στα 300 mg για τους περισσότερους ανθρώπους, η οποία σχεδόν καλύπτεται από ένα αυγό, ενώ για όσους παρουσιάζουν καρδιολογικά προβλήματα ή αρτηριακή υπέρταση, η παραπάνω ποσότητα μειώνεται κατά 30%.

Αποφύγετε τα κορεσμένα λιπαρά από το κόκκινο κρέας, τα πλήρη γαλακτοκομικά, τα παχιά και λιπαρά τρόφιμα αλλά και τα τρανς λιπαρά των μαργαρινών και των επεξεργασμένων τροφών (γλυκίσματα, αρτοσκευάσματα, μπισκότα κτλ).

Περπατήστε. Περπατήστε. Περπατήστε. Η ήπια άσκηση είναι το καλύτερο φάρμακο. Αν και όποτε μπορείτε, αθληθείτε πιο συστηματικά. Όσο λιγότερο το λίπος στο σώμα μας, τόσο καλύτερος ο μεταβολισμός.

Σε περιπτώσεις στις οποίες η παχυσαρκία οφείλεται σε ιατρικούς ή φαρμακευτικούς λόγους, καθώς και σε περιπτώσεις κακοήθους παχυσαρκίας ίσως απαιτείται άλλου είδους αντιμετώπιση, φαρμακευτική ή και χειρουργική.

Εφόσον πιστεύετε ότι χρειάζεσθε ειδικό, ρίξτε μια ματιά στην προσφορά μας

Εδώ[http://www.mariannavlachou.gr/ΆρθρακαιΣυμβουλές-Ειδικάθέματαδιατροφής-Θανατηφόρα_παχυσαρκία] θα βρείτε τα αποτελέσματα μιας μακροχρόνιας έρευνας για τις επιπτώσεις της νεανικής παχυσαρκίας